Cornelis, poeten

Preliminärt utkast till evt. funderingar kring mitt framtida testamente
Har visor något värde? Nu när man är död?
Så länge jag sjöng dem, fick jag dagligt bröd.
Nu ger jag dom till alla och envar.
Och jag menar att: visor tillhör alleman.
Den som ej kan sjunga lyssnar på dem som kan.
Och ingen vet vem visan skrivit har.
Visst får du ärva visorna, jag lämnade dem ju kvar.
Cornelis Vreeswijk

Cornelis verk samlade på hans platta ” Till sist” är en av flera verk som figurerar i den pågående hovrättsförhandlingen i The Piratebay-målet. Det är skivbolaget som är målsägaren och inte Cornelisstiftelsen som har rättigheterna till text/musik. Frågan är hur stiftelsen känner inför detta faktum, eftersom de, nu när Cornelis inte är i livet längre, är de som ska skydda just hans intressen? Det skulle onekligen vara intressant att få reda på.

4 kommentarer

  1. Har du kännedom om Corneliusstiftelsens åsikt i detta fall?
    Jag tror att detta dels handlar om juridik (troligen är skivbolaget målsägare via branschorganisationen IFPI), dels handlar det om att upphovsrätten enligt Bernkonventionen inte endast omfattar kompositör (STIM + förlag) och textförfattare (STIM + förlag), det finns även mekaniska rättigheter (NCB) samt upphovsrätt beträffande den aktuella inspelningen (IFPI) samt medverkande musiker (SAMI).

    Jag tycker att du gör det lite väl enkelt för dig i ditt resonemang. Sverige har undertecknat Bernkonventionen och svensk lag är dessutom mycket tydlig när det det gäller både idell och ekonomisk upphovsrätt: ingen har rätt att sprida upphovsrättskyddat material utan tillstånd från (och ekonomisk ersättning till) samtliga upphovsrättsinnehavare.

    Om man inte gillar lagen så får man jobba för att ändra den. Men man kan inte, ska inte, bryta mot lagen. Jag vill inte ha ett laglöst samhälle.

    • Du missar en väsentlig sak, jag presenterar inte något resonemang i bloggposten. Däremot presenterar jag några fakta, och en frågeställning.

      Själv är jag av den uppfattningen att det inte alltid är rätt att följa lagen. Säg, i en diktatur, där det är förbjudet att hålla möten, eller där det är förbjudet att vara i opposition, där skulle iaf jag bryta lagen. Sen kan man diskutera i oändlighet var den här gränsen går, hur allvarligt oönskad är effekten av en lag, eller hur oönskad måste den vara för att det ska vara okey med civil olydnad? Jag är iaf av den uppfattningen att alla lagar inte är bra att följa alla gånger, men alla känner vi olika.

      Och du kan inte direkt mena att jag inte jobbar för att förändra upphovsrättslagstiftningen, eller?

      • Bra svar! Även i demokratier som Sverige har vi ibland knasiga lagar. Vad sägs om psykisk tvångsvård av sexuellt avvikande eller att privata intressen får leka polis. Den ena knasiga lagen hade vi förr i tiden och den andra gäller faktiskt idag.

        Jag tycker Kent borde ta sig en funderare på varför vi ska följa lagen om privata intressen får ta över och leka polis. Sälja ut polisen till en privat näringsverksamhet finns inte ens med på kartan i de allra mest högeranarkistiska fantasivärldarna. Nu är det verklighet i Sverige.

        Helt klart i samma klass är protektionistiska lagar som syftar till att bromsa utvecklingen och hålla kvar föråldrade och utdöende verksamheter som skivbolag och bokförlag.

        Om vi fått lagar i början av 1900-talet som förbjöd fabriker från att byggas med motivet: vi måste skydda den viktiga hantverkarnäringen. Det vore väl omtänksamt att skydda skomakare från konkurrerande skofabriker? Lata och bortskämda konsumenter som vill kunna ha råd att köpa mer än ett par skor per årtionde. Gratiskåta snorungar!

        Om sådana lagar gått igenom, vart skulle vi stått då idag?? Nej usch det hade varit himla trist för oss alla som lever idag om dedär bakåtsträvande mupparna fått bestämma förr i tiden.

      • Tack :) Bra funderingar och argument från dig också!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

