Post-valkampanj och framåtanda

På grund av privata angelägenheter har jag inte orkat blogga senaste tiden. Det kommer med tiden, det är jag övertygad om. Men just idag blev jag inspirerad, delvis av att det är rätt skönt att kunna fokusera på det interna arbetet.

Det har varit en del konflikter under de år vårt parti har funnits, och mycket grundar sig egentligen i att vi i stort är en ad-hoc-organisation, och att vi redan från starten dragits med undermåliga stadgar (som organisationsutvecklingsgruppen tagit sig an). Dessa problem är väldigt många medvetna om idag, och vi har tillochmed föredetta ”inaktiva” pirater som aktiverat sig, med siktet inställt på förändring.

I en chatt idag sa någon: ”Jag är så ointresserad av att delta i gamla interna motsättningar… Min fråga gäller hur man kan bygga vidare på pp på ett positivt sätt.”

Jag kan inte säga det bättre själv. Jag har alltid varit rakt på sak och uppskattar ärlighet kombinerat med samarbetsvilja, och tycker det är extremt tröttsamt att bli bemött som en ”gnällkärring” eller någon som bara uttalar mig för att jag inte gillar ett beslut eller en person. Nyss var det styrelsemöte, där man bland annat tog upp att nästa medlemsmöte (där alla medlemmar deltar) går av stapeln helgen den 30-31 oktober, vilket är väldigt snart. Då förväntas andraläsningen av stadgeförslaget gå igenom om medlemmarna så önskar, vilket enligt mig skulle förbättra situationen avsevärt.

Jag tänker fortsätta inlägget med lite idéer angående vårt IT-system. Det är en del av vår organisation som blivit eftersatt, och jag tycker Piratpartiet om några ska glänsa på den punkten! Jag har lite ideér som jag formulerat väldigt snabbt i en chattkanal, det ska inte ses som något färdigt, bara en utgångspunkt i vidare arbete.

1: Det behövs en överskådlig server, en hel omstart av vårt IT-system. Då kan man passa på att sätta upp riktlinjer som man informerar om; t.ex. att alla lokala organisationer kan ha en [valkrets].piratpartiet.se. Om man sätter upp riktlinjer kan man också sätta upp riktlinjer angående utdelande av access till olika delar av systemen, PW, forumadmin, bloggar (som [distrikt].piratpartiet.se etc. är). Då blir det även lättare att sätta in automatisering om någon roll byts, exempel; distriktsledare för Öst får adminroll i de olika systemen när den rollen byts i PW.

Detta kräver främst två saker; 1: En grupp som kan tänka sig att intensivt arbeta med att strukturera kod och liknande för att sedan efterföljas av en grupp som kan tänka sig att intensivt arbeta med själva kommunikativa informationen (såklart är det bäst om de kan överlappa varandra, typ projektgrupp). Detta projekt kommer, om det blir förverkligat, behöva en kompetent och tydlig ledning, logiskt är den ledaren IT-chefen. Det kräver antagligen också att vi säljer av de gamla servrarna, kanske som en ”köp lite dyrare från oss, så vi kan investera för PP:s skull”-kampanj? Och sedan investerar man det kapitalet, plus mer som tas ur budget, på bra hårdvara.

Till det här bör det finnas ett bra system för tickets, och utdelande av ansvar för att lösa dem, plus att rutiner för återrapportering bör förbättras – så att det inte spelar så stor roll vilken frivillig programmerare som kodar, det ska ändå gå att följa ändringarna.

2: Sedan bör man, som traditionen blivit i vissa valkretsar/distrikt i PP och styrelser i Ung Pirat, tillsätta en informationsansvarig. På vissa ställen är det den som även har externt informations- och kontaktansvar, såsom mediaansvarig. På vissa ställen är det uppdelat mellan två personer, en interninformatör och en extern. Detta behövs speciellt i PP:s styrelse men kanske även i partiledning.

3:  Det kan också behövas mer genomtänkta modeller för hur man organiserar våra arbetsgrupper (som t.ex. hur man rekryterar, varför man rekryterar, hur ett tillfälligt kluster kan kopplas till arbetsgruppen under ett pågående projekt etc).

Det är ett stort jobb, men är det några som ska klara det så är det väl Sveriges bästa (enda?) IT-parti?! ;)

Som soundtrack kan jag inte låta bli att välja Hoffmaestro & Chraas ”Words come easily”. Lyssna på texten, digga & dansa – partiet kan inte gå annat än framåt! (och passa på att checka in deras skivsläpp nästa vecka! :) Obachokachaka! XD

Advertisements

3 kommentarer

  1. Låter som jättebra förbättringar av IT-systemet. En sak jag tänkt på länge är att utskicken, oavsett om det är kommun, valkrets, distrikt eller styrelse/ledning som gör dem, så borde de hamna på olika bra namngivna *bloggar* istället för att ”pushas ut” till mail. Det blir för mycket spam i inkorgen tycker många!

    På så sätt kan man också se efter vad som är på gång i grannkommunerna på ett enkelt sätt. Mera spridning av info, mera inspiration och samarbete.

    (och det går såklart att prenumerera på varje blogg så man får mailutskick som vanligt, om man verkligen vill det)

  2. Cool låt!

    (…och jag håller med om IT-riet, vi behöver organisera den biten and we need it badly…)


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s