Gästinlägg: Toni Cherfan

Med inspiration från Hannas tal på Freedom not Fear 2010:

Innan Hanna lämnade datorn för Humlegården skrev hon att hon skulle fixa sitt tal utan att skriva ner det först. Jag tänker följa efter och göra samma sak med den här inlägget utan att tänka på att få det perfekt.

Före Piratpartiet dök upp 2006 var jag starkt politiskt neutral. Jag brydde mig sällan om ämnet alls och jag trodde heller aldrig jag skulle göra det. Nu under valåret gör jag inget annat än att gå runt och prata om Integritet, Kultur och Kunskap.

Jag minns 11 September 2001, om än är minnet svagt men jag minns så väl hur alla plötsligt talade om en enda händelse. Jag minns hur alla plötsligt blev säkerhetsnarkomaner för att vi behövde skydda oss mot att inte också själva bli attackerade, det liksom låg i luften. Jag var bara 8 år vid den här tiden.

Inte långt därefter inträffade mordet på Anna Lindh. Jag får erkänna att jag inte visste mycket om henne och inte brydde mig särskilt mycket heller, men när Hanna säger att våra politiker övervakas idag mer än någonsin sen den händelsen är jag inte förvånad. Det är naturligtvis djupt tragiskt att hon dog, men problemet är inte bara att vår utrikesminister mördades utan att hon tar med sig samhället i döden!

Sammantaget innebär det att våra politiker får genomgå en slags härdande kraft för att slå ifrån sig den här övervakningen. Man måste liksom passera testet för att få makten. Hanna har bevisat för mig att hon inte tar det här längre och att hon i själva verket kan vara bra mycket bättre än så! Starkt jobbat!

Vad jag efterlyser det här riksdagsvalet är inte bara att Piratpartiet kommer in i riksdagen och därmed för med sig de frågor som är grundläggande för ett demokratiskt styrelseskick. Det handlar om mer än så. Det handlar om att få slut på det politikerförakt som den här övervakningen skapar, för politiker är inte supermänniskor med ett hjärta av stål – tvärt om! Vi behöver fler politiker som inte gömmer sig bakom retorik och partipropaganda som ingen begriper, vi behöver människor som öppet visar vilka de är. Vi behöver människor som vågar erkänna att de har fel och vågar göra om och göra rätt för sig – vi behöver Piratpartiet!

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

