Önskepresent: Frihet

Idag fyller jag ett kvartssekel. Trekvart kvar till 100, yay för mig! Gratulationer har jag fått så det svämmar över, trots att jag egentligen önskar mig något annat. Jag önskar mig ett mänskligare samhälle där jag kan få gåvor i form av handlingar och omtanke varje dag, där jag har kvar mina grundläggande demokratiska rättigheter – min yttrandefrihet, min personliga integritet, min rätt att röra mig och leva utan att censurera mig själv eller begränsa mitt liv utefter en rädsla.

Idag talar jag, mer eller mindre improviserat, på Freedom not Fear-demonstration i Humlegården i Stockholm (16-19). En talare har jag varit sen jag väl öppnade munnen efter ett antal levnadsår som en tyst, mammig, söt och blyg liten sak. När jag håller agitatoriska, retoriskt korrekta tal (såsom krävs ibland av en politiker), så kan jag nästan känna mig begränsad, instängd i retoriska regler – och jag saknar den mer fria berättande form som jag är van vid att tala i. Någonstans i funderingar över det här så bestämde jag mig, som perfektionist ut i tåtopparna, att inte skriva ett färdigt tal. Det skulle bara ge mig en värre huvudvärk.

Sen min sextonårsdag har vi sett den antidemokratiska, fascistiska kulturen och lagstifningen även breda ut sig över tidigare demokratiska länder. Kommer Sverigedemokraterna in i riksdagen i år, kommer vi endast ha ett europeiskt land kvar som inte har högerextremister i lagstiftande och förslagsläggande församlingar. Det i kombination med fler och större lagstiftande och militära pakter, bilaterala avtal som ser till att utnyttja kapitalistiskt fattigare kontinenter – gör att jag faktiskt är ordentligt rädd. Jag är rädd för att vi rör oss mot ett reellt tredje världskrig. Redan nu bor jag granne med romer som inte ens för mig, deras vän, vågar erkänna att de är romer. Men jag förstår, och det gör mig ont att de slitits från sitt hemland efter att polismakten försökt dräpa fadern i familjen.

För mig är det nog. Tänk att under en kampanjturné träffa så många människor, och ett flertal gånger i officiella situationer, faktiskt blir rörd till tårar… Jag vet att jag inte kan rädda hela världen, men jag blir så otroligt rädd för de som har skygglapparna på. För deras skull också – illusionen av trygghet är inte lätt att skingra.

Det är nog med våld och fascistiska metoder som ”vapen mot terrorismen” . Antidemokrati och kapitalistisk makt och förtryck – varför börjar fler och fler regeringar förespråka samma sak som terroristorganisationer? Näe, vapnet måste vara samtalet, mötet. Vi måste jobba med alla medel vi har för att stoppa den här utvecklingen. Hoppas du tar mig i handen nu, för jag vill inte gå ensam i kampen.

Fred och kärlek <3

Några andra som håller min hand: Swartz, Johanna Julén, Amanda Brihed, Michael Gajditza

9 kommentarer

  1. Jag håller din hand…..

  2. Kom att tänka på den här:

    :-D=

    • *skrattar högt* Klockren! Fin mössa har hon också :))

  3. Jo, jag håller din hand.

    Fick aldrig chansen att krama om dig idag. Fick inte heller chansen att bara säga ett sånt där vanligt enkelt grattis. Det du fick kanske i alla fall var en liten knuff i ryggen att fortsätta kämpa. Ett litet tecken på att vi är fler som kämpar. Som vill. Och som också behöver någon att hålla i handen ibland. Men som blir starka tillsammans.

    Glad att du var där. Tyckte det var ett bra tal. Det kändes.

    Fortsätt! Det finns mycket kvar att göra, men du är inte ensam. Vi är alla rädda, men vi är också alla lika övertygade. Låt oss bara stå på samma sida och vi kan vinna det här. Förr eller senare. Det hoppas jag och det tror jag.

    Kram! <3

    • Du säger sanningen, vi kommer ha mer tid att kramas sen!

  4. Vi får ta och bygga din present.

    Höger hand på plats ;)

  5. (:~~~~~~~~~~~~~~~

    <3


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

