Wikileaks, rättssäkerhet och människorättskämperi

Var det någon som kom ihåg min upprördhet över de rykten som sa att vi skulle hjälpa Wikileaks? ”Dokument är inga bevis, dokument kan man förfalska. Vem vet vad som är riktigt? Det fyller en samhällsfunktion, där olika myndigheter och stater och organisationer kan starta utredningar – men det är inte full och total yttrandefrihet och inte rättsäkerhet. Ja, alltså – jag vet inte så mycket om Julian Assange själv, utan WikiLeaks – och även om det låter bra utåt så kan man inte veta vad han har för intentioner med sitt projekt. Vem vet när en stor organisation som WikiLeaks tas över av en pseudoperson tillexempel?”

Det här kan låta väldigt foliehattigt, men jag hade tänkt skriva ett inlägg då. Med olika bud om mediasläpp, och en mediagrupp som är svår att kontakta – så lyckades jag inte planera in skrivtid. Ryggen värker just nu, så liggande läge är att föredra innan jag kommer tillbaka till gymet. Då är det skönt att komma hem :)

Nu kommer det bud om att  Julian Assange, titulerad ”WikiLeaks grundare” av gammelmedier, har blivit anmäld för våldtäkt av två unga kvinnor.

Med det här vill jag inte säga att Julian Assange är anklagad för ett brott han möjligtvis inte begått – jag dömer ingen på förhand. Och jag har en känsla av att Julian inte kommer dömas utefter vilket sorts brott han misstänks ha begått, i det här är det människor och inte kapital som styr – jag tror han kommer mötas med respekt för de mänskliga rättigheter som han talat om.

7 kommentarer

  1. Good speaking! =)

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Ann Markström, Piratbloggar. Piratbloggar said: Kapten TOQigs piratskepp: Wikileaks, rättssäkerhet och människorättskämperi: Var det någon som kom ihåg min … http://tinyurl.com/2f3mdye […]

  3. Min favoritvideo! :D

  4. […] synd om tokfeministerna som spekulerade vilken kvinnosyn Assange kunde ha och ändå mer synd om foliehattarna som såg ett angrepp mot demokratin meddels den gamla spiontekniken […]

  5. Ja du vännen, klockren som vanligt… Men angående Wikileaks, ja där har vi dock inte samma åsikt. Han är en sak, sajten en annan. Men jag tycker fortfarande att vi har gjort rätt som gett dem skydd, eller vad man väljer att kalla det, i vårt nätverk.

    Det fria ordet kommer aldrig att stoppas i mitt Sverige. Rätten att ha en åsikt är underbar. Men sen som du själv skriver kan man alltid fundera på varför han väljer att göra en sådan sida som Wikileaks. Men, det är å andra sidan en sak som jag väljer att inte tänka på. Jag försöker att fokusera på det som sajten har fått fram i stället. Visst kan saker och ting slå fel som blir publicerade, men ska man vara rädd för publiceringen?

    • Näe, publiceringen är inte det jag talar om, jag talar om vissa piraters blinda förtroende. ;P


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

