Ipred och hoten

När jag var på Dreamhack S2010, en av världens största lanfestivaler, träffade jag en sjutton år ung kvinna som var väldigt engagerad. Inte i mitt parti eller ungdomsförbundet, men på en rent privat nivå.

Hon berättade själv att hon ofta brukar prata med vänner och bekanta om vår politik och vad vi vill, och det märktes dessutom på henne när vi pratade. Hon stod med oss i vår monter och pratade ett bra tag, och hon nämnde att hon fått ett brev där det stod att hon var misstänkt för upphovsrättsbrott, alltså fildelning. Jag såg till att ordna kontaktuppgifter till henne för att kunna prata när vi inte var mitt i vimlet, och tyvärr visade det sig nu att hon slängt brevet. Det är nog mer vanligt förekommande med dessa varningsbrev (även kallade hotbrev) än vad vi vet, mörkertalet måste vara stort. Det vanligaste, som nog jag också skulle gjort om jag inte var insnöad pirat – är att sluta vara uppkopplad så mycket och slänga brevet.

Så den unga kvinnans val förstår jag, men vad är det jag inte förstod?

17 år gammal. En tonåring, inte myndig. Det är möjligt att åtala henne för brott om man skulle misstänka henne – men hur har hon kunnat bli abbonentsinnehavare?

Sen när kan en omyndig person i Sverige ingå ekonomiska avtal såsom en vuxen?

– Stod det ditt namn på kuvertet? Allvarligt?
– Och du heter inte ungefär likadant som din mamma?

Jag minns inte vilken pirat som sa vad, och kan inte lova att citaten är exakta – men det är så jag minns händelsen, som ter sig sorglig, rättsosäker och allmänt hemsk.

Jag tänker tillbaka till min tid på gymnasiet, och hur lite jag egentligen visste om mina juridiska rättigheter. Jag föreställer mig själv som tonåring, en söndagkväll i soffan, funderandes över mina livsplaner. Något stör…Tänk om de hittar mig, tänk om jag får fler brev? Tänk om jag får leva resten av livet med att vara skyldig samhället miljontals kronor?

Den känslan biter sig fast. Så snälla, spara era brev. Via nätet kan vi kommunicera, lära varandra om vilka rättigheter vi har och vad vi ska göra för att få fler att förstå att fildelning för privat bruk inte är skadligt. Inte samhällsekonomiskt, inte kulturellt.

Tillsammans är vi starkare.

6 kommentarer

  1. En omyndig har rätt att förfoga över pengar som tillhör henne t.ex. genom ferieabete eller som små gåvor så det är är egentligen inget konstigt att hon har ett abbonemang.

    • Enligt lag, ja. Men om man tittar på hur avtal angående abbonemang ser ut idag så finns det i princip två alternativ; Du är myndig och ingår avtalet själv, eller så är du omyndig och du ingår avtalet med din/dina förmyndare som ansvariga (och kreditvärdigheten ses över hos både dig och förmyndaren). Vissa företag har skräddade tjänster för omyndiga som innebär en hel del strypningar jämfört med de tjänster som du som myndig kan köpa.

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Christopher Isene, Piratbloggar. Piratbloggar said: Kapten TOQigs piratskepp: Ipred och hoten: När jag var på Dreamhack S2010, en av världens största lanfestiva… http://tinyurl.com/2gx3tzm […]

  3. Yes. Hatar att vara omyndig, blöh

  4. Jag pratade också med henne. Brevet var adresserat direkt till henne och nej, är man omyndig får man inte ta något abonnemang. Inte internet eller telefoni så vitt jag vet som säljer det.

    För övrigt är det mycket bra skrivet Hanna!

    • Tack! Känslomässigt moment på ett tåg, you know how I roll ;) *kram*


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

