Almedalen och utspelen

Jag anlände till Gotland redan i fredags, men tog mig in till Visby och Almedalsveckan i måndags. Dalen fylls av engagerade människor och media – utspelen och PR-kampanjer avlöser varandra. Och idag fick jag äntligen träffa lite gotlandspirater! <3

Mest skrattretande är nog Reinfeldts uttalande om ”den nya svenska folkrörelsen” – de som använder RUT- och ROT-avdrag. Visst är det okey att vidga begreppen ibland, men han kanske borde läsa på lite?

Mest uppseendeväckande måste ha varit Feministiskt Initiativs pengabränning för rättvisa löner. 100.000 kronor i en grill – barbecue, någon? Visst kan man, som många gör, påstå att det är slöseri med pengarna (de vet nog inte att donationen var riktad). Själv tycker jag det blir slöseri när partiets företrädare talar om kampanjen som om alla redan hört om den. Ett liten tips till dig, Tiarafeministen ;)

…som jag fick tillfälle att träffa under Svart Måndags arrangemang ”Den nya svenska frihetsrörelsen”. En intressant diskussion med massor med talang- och insiktsfulla paneldeltagare. Bambuserklippet finns här.

Angående utspel, så publicerades en artikel i Aftonbladet, där piratpartister går ut och avslöjar att de tänker driva The Piratebay inifrån riksdagshuset. Det handlar om att utnyttja åtalsimmuniteten som gäller saker som görs inom arbetet, för riksdagsledamöter.

Själv vet jag att det är stört omöjligt att få ställa in servrar i riksdagen. Jag tycker inte heller det är berättigat att göra det även om det skulle gå. Jag gillar fildelning och bukten, det är inte det, jag vill bara göra det tydligt att jag vill komma in i riksdagen för att ändra och stifta nya lagar – inte stödja en enda torrenttracker. Det förtar också mycket fokus kring det jag egentligen vill förändra som piratpartist – jag vill skydda den personliga integriteten, inte driva tekniktjänster.

Det blir också väldigt ensidigt att bara vilja stödja just en sak. Jag menar – när ska partiet avsätta pengar för att frige Dawit Isaak? För att starta oberoende bokförläggare? Oberoende tidningsutgivare?

Det är ett förhållandevis ogenomtänkt utspel, och det är inte alls förankrat. Jag vill aldrig någonsin hindra mina kollegor, som jag vet också värnar om den personliga integriteten, att uttrycka sig. Däremot hade jag gärna sett att man skrev under med specifika namn, och inte använder uttrycket ”vissa riksdagskandidater”. Jag är själv riksdagskandidat, och visste inte om att utspelet skulle ske, och jag känner mig inte trygg i att ge vallöften som inte går att infria.

Min partiledare frågar sig varför det inte fått mer uppmärksamhet i media. Visst är Piratpartiet ofta missgynnat i media, som fallet var med Valpejl. Där fick vi från start inte svara på enkäten, men efter påtryckningar är vi nu med. Att just utspelet om att driva TPB inte fått uppmärksamhet, handlar nog om att; 1) De flesta vet att det inte kommer gå och 2) Fildelning och teknik är inte politisk intressant i sig, det är snarare lobbyns makt och kulturpolitik som intresserar.

Nåväl, jag hoppas att våra väljare förstår vad det är vi kämpar för, trots en hel del snack om teknik. Och jag hoppas att resten av Almedalsveckan blir ännu roligare, med fler givande samtal.

Rösta på Piratpartiet, för frihet och personlig integritet!

19 kommentarer

  1. Jag skulle dock inte hävda att problematiken med Valpejl är löst.

    Efter bråket så backade de och tog med Piratpartiet som övriga. Men det var tisdag förra veckan, nu 9 dagar sedan, som jag skickade in den jävla enkäten och fick en mailverifikation på den… Men det finns fortafarande inte på siten.

    Mvh

    /J-O

    • Har du mailat dem igen? Kan tänka mig att redaktionen har en hel del att göra nu under Almedalsveckan.

  2. Farsan gillar detta.

  3. Det är ett förhållandevis ogenomtänkt utspel, och det är inte alls förankrat. Jag vill aldrig någonsin hindra mina kollegor, som jag vet också värnar om den personliga integriteten, att uttrycka sig. Däremot hade jag gärna sett att man skrev under med specifika namn, och inte använder uttrycket ”vissa riksdagskandidater”. Jag är själv riksdagskandidat, och visste inte om att utspelet skulle ske, och jag känner mig inte trygg i att ge vallöften som inte går att infria.
    Problemet här är dock att hade man skrivit specifika namn hade det säkerligen kunnat ses som ett erkännande, och då är hela utspelet redundant. :P
    Lagen är bara för utnyttjande om man inte tas på bar gärning eller erkänner :P

    • Jag tror knappast det gör någon skillnad. Skillnaden då är att vi alla blir åtalade istället för några få. Och det är juh verkligen inte ett argument för att inte skriva under med namn…

      • Nej det är det inte, för de kan inte starta någon undersökning mot oss :P

      • Nu är inte jag överdrivet påläst angående åtalsimmuniteten, men det finns undantagsfall, där ledamöter faktiskt blivit dömda.

  4. +1 till din inställning till piratpartiets TPB-utspel och att inte lova sådant som man inte kan hålla.

  5. Hej, det var skönt att se att ngn bland piratpartiets riksdagskandidater tog upp utspelet som gjordes gällande piratebay. Jag blev lite trött när jag läste det. Speciellt så kort tid efter den tidigare artikeln Rick och Anna skrev där jag kunde räkna till typ 30 omnämnanden av piratebay i en artikel. Kommer inte ihåg om det var i svd. Den gubben går inte längre; att försöka rida på piratebay för att få fler att rösta på PP. Detta utspel snarare alienerar eventuella nya intresserade. Istället spelar det bara dem som säger att piratpartiet bara vill fildela gratis i händerna. För att upplysa och få folk att förstå hur viktigt det är med integritatsfrågorna måste dessa klargöras tydligare. Det finns så många viktiga frågor. Det blir lite som att de bara riktar sig till människor som redan är insatta. De flesta förstår inte att inom ramen för pirate bayfrågan så kan man se väldigt mkt av vad som håller på att hända inom integritetsfrågorna, de ser bara gratis fildelning. Nya vinklingar behövs. Kanske kunde man göra enkla raka budskap som tex ”vet du + ngt upplysande om tex ngn lag eller dyl som redan införts eller försämrats” och sätta upp dem överallt. Budskap som kan väcka även dem som i annat fall bara bryr sig om skatt eller arbetslöshet. Piratpartiets har så många viktiga frågor på sin agenda, det måste komma ut mkt bättre att det inte handlar om ett enfrågeparti. Eller att integritetsaspekten inte bara finns inom ett specifikt område. Om man inte får behålla sin integritet så spelar 100 kronor mer i fickan, en konstruerad sysselsättning eller en 5 personer kortare vårdkö ingen som helst roll.
    Mvh Sanna

  6. Ja du, vännen…. Du stärker rollen som min kandidat för varje uttalade du gör. Underbart att jag valt rätt.

    Kram

  7. […] Denna tjej kommer jag att rösta på med personvalskryss till riksdagen. Hanna Dönsberg heter hon och hennes inlägg kan du läsa här, jag bara älskar det. […]

  8. Angående åtalsimmuniteten ja då är jag enormt nyfiken på vilket sätt som man inte skulle kunna åtalas för detta.

    Lagen kan man ändra på andra sätt än att driva en hemsida inifrån riksdagshuset (tvivlar på att det ens är tillåtet enligt de interna reglerna), lagen är ju till för om man som riksdagsman måste göra vissa saker för att komma fram med fakta underlag tex för att förändra en lag. Men detta verkar ju starkt tvivelaktigt i detta fall, utan arbetet med denna fråga är för mig i alla fall redan självklart och färdigt och då kan inte denna lag skydda riksdagsmän.

    • Jag tror också det är den interna IT-sektionen som sätter stopp. För att citera en som jobbar där nu; ”Ni ringer dem, de säger att de ringer upp efter helgen, sen kommer det bli tyst….”

      • Yep, säger bara: Kör sajten om ni vill, men räkna med att lagen inte kommer att skydda.. Denna lag är till för att skydda annat än tjaffs, precis som den ska.

      • Jag har fått förklarat för mig att beslutet i princip är taget redan, och att jag inte kan påverka det. Men jag kommer inte lyfta ett finger i frågan, när jag kommer in ska jag riva upp lagar och se till att nya innefattar skydd för våra medborgare.

  9. Lämnar ni någon del av Visby stående, eller har ni skövlat allt? ;)

  10. […] i Almedalen. Jag skrivit om det innan och jag tänker ta en stund för att ge min sida av det hela. Andra har sagt mycket vettiga saker redan och jag vet inte hur det här kommer att uppfattas, men jag […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

