DreamHack Summer 2010

Två år efter FRA-omröstningen åkte jag till Stockholm för att manifestera utanför riksdagen. Det var alldeles för ljust för att få någon effekt av att tända sorgeljus, så jag hoppade över det. Fick tillfälle att skaka hand med en förebild, Camilla Lindberg, som jag anser är den enda sanna liberalen i vår riksdag idag. Vi är inte överens om precis allt, men i de flesta fall tycker jag att hon resonerar förnuftigt och frihetligt. Hon var på väg till en lång kväll med genomgångar och omröstning angående utbyggandet av kärnkraft. Vi talade om att de för just denna omröstning satt kvittningsförbud, det var alltså obligatoriskt att närvara vid omröstningen. Lindberg reflekterar över kvittningsförbud och FRA-omröstningen:

Att vara politiker är att ta ställning och då ska man kunna avkräva sin ledamot att den är närvarande och voterar. Men det luktar dubbelmoral då man ena sommaren använder kvittningar för att ta ut oliktänkande och andra sommaren förbjuder någon att kvitta ut sig! Vad hade hänt om vi hade haft kvittningsförbud den 18 juni 2008? Hade nej sidan vunnit?

Efter en sorgsen, men nice eftermiddag begav jag mig hem till ButiksJohan, alltså den drivna pirat som driver vår Piratshop. Jag fick en sängplats hos honom innan det på fredagen (som egentligen var den riktiga FRA-årsdagen) var dags att fara iväg till DreamHack Summer 2010, en av världens största LAN-festivaler! När vi på morgonen låg och drog det sista ur snoozen ringer Johans mobil (han är valsedelsdistributionsansvarig) och vi får genast väcka Max och pallra oss iväg för att flytta ungefär ett ton valsedlar. Och näe, det var inte ett berättarknep – det var på riktigt nästan ett ton. *pust*

DreamHack var sjukt roligt! Det var första gången jag var där, vilket har sina förklariga skäl – jag spelar inte onlinespel. Lyckades figurera i det magasin som ges ut till alla deltagare, där man ställde frågor bland annat om datorspel är kultur och hur man vill stödja datorspelsbranschen. Just nu har jag inte tidningen framför mig och kan inte skriva av allt, och förvånande nog finns ingen pdf online. :(

Det var rejält med genomströmning i vår monter, där vi sålde över 300 reklamslush per dag.
Det roligaste var att se hur alla dessa människor växt, de jag träffat och sett argumentera förut. Alla pratar om samma saker, i sin form, och det låter övertygande, proffsigt och intressant varje gång. :)
Reprapen, en 3D-skrivare, var ett intressant inslag och öppnade för flera diskussioner om kopimism, ägande och teknikutveckling.

Under DreamHack fick vi chansen att delta i en paneldebatt med riksdagspartiernas ungdomsförbund. Gustav var den som fick stå uppe på scen, han hade eld i baken i början men tröttheten märktes i slutet av debatten. Som pirat får man juh ofta slå sig in då det blir mycket informell lobbying – man försöker alltså vrida en fråga till att angå något av våra perspektiv. T.ex. kan man under en miljödebatt ta upp patentfrågan.

Det tog alldeles för lång tid innan jag avslutade och publicerade det är inlägget, solen har den effekten på mig – jag vill inte sitta vid datorn. Så nu har jag ett anteckningsblock och penna och ska försöka anteckna intressanta saker manuellt under Almedalsveckan, sen ha min egotid framför datorn på kvällarna. Vi får se hur planen faller ut! Kärlek och politik! <3

2 kommentarer

  1. […] DreamHack Magazine Summer 2010 10 07 20 Jag snubblade över en tidning idag, och kom på att jag hade tänkt skriva av intervjun ur DreamHack Magazine Summer 2010. Here it […]

  2. […] och hoten När jag var på Dreamhack S2010, en av världens största lanfestivaler, träffade jag en sjutton år ung kvinna som var väldigt […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

