Jonathan

Jag tycker egentligen offentliga sorgeuttryck är alldeles för fjantiga, men jag kan inte låta bli att skriva några rader för någon som du. Du var en inspiration för mig från första stund, när vi sågs för första gången på Parley i Linköping, i oktober förra året. Det som slog mig med dig var att du alltid fann nya vinklingar på allting, i kombination med att du kunde se saker på ett befriande enkelt vis emellanåt. Som när jag blev sur över servicen på Burger King sist, och du köpte falafel till mig fast jag själv vägrat. ”Vill man ha falafel ska man få falafel.” Svårare än så var inte saker för dig. Inte hade du heller långt till elden, du vet, den där engagerade som finns inom oss alla, som börjar brinna över världens alla oförätter?

Det var du som fick mig att tänka i skrämmande, men inspirerande banor. Som när vi talade om upphovsrättslobbyns maktövertag, kapitalismens mörka sidor och var vi står i framtiden om patentsystemet får fortsätta styra. Om de idag tar ifrån oss vår internetuppkoppling, är det imorgon vår mat det handlar om. Du var en enorm tillgång för Ung Pirat och Piratpartiet, hade jag fått bestämma hade du varit kvar hos oss än. Vi ses i Nangijala <3

5 kommentarer

  1. <3

  2. japp, så likt hans resonemang att jag hör hans röst utan att ens kolla in videon.

  3. ;(

  4. Jag träffade Jonathan en gång på Parley i Linköping. Jag kommer fortfarande i håg att han sa att han var emot “någon-annan-ismen”, som är utbredd i samhället. “Någon-annan-ismen” är när människor inte tar ansvar utan tycker att andra får göra det i stället. Jag känner honom inte närmare, men han gjorde ett intryck på mig med sin entusiasm och intelligens. Det finns ett moln av sorg och eftertanke denna vackra sommardag.

  5. […] Vi är många som minns och kommer sakna dig. […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

