Piratkopiering positivt för ekonomin?

I flera år har upphovsrättorganisationer, såsom MPAA och RIAA, menat att det finns allvarligt negativa konsekvenser av olaglig nedladdning. Ibland presenterades deras rapporter med statistik från regeringskällor. Nu har amerikanska regeringskongressen Accountability Office (GAO) gått igenom hur piratkopiering påverkar den amerikanska ekonomin, och kommit fram till att de tidigare rapporterna inte är att lita på. GAO säger inte att piratkopiering är odelat positivt, men pekar på att fildelning i sig är att marknadsföra lagliga produkter, och att det kan leda till högre konsumtion av original.

Jag är övertygad om att så är fallet! Själv har jag lagt pengar på cd-skivor, konserter, biobesök och dvd:er efter att först ha upptäckt verken på nätet. Många artister är det vars existens jag aldrig vetat om utan internets hjälp. Artister som jag sedan går och ser live, där jag också brukar köpa skivor och merchandise. Royaltyn från spelningar är långt högre än den från albumförsäljning, och i det nya kulturlandskapet är det många artister som startar egna produktionsbolag. Det känns hur bra som helst när jag betalar för cd-skivan på deras egna hemsidor eller i samband med liveuppträdanden – för jag vet att pengarna inte försvinner när de måste gå via mellanhänder. Det är artisterna värda!

I övrigt vill jag citera Liam Gallagher, angående att en del brittiska artister står bakom en ny lag mot fildelning:

Nedladdning är ju samma sak som när jag spelade in låtarna jag gillade från radio. Jag hatar alla de här stora löjliga rockstjärnorna som gnäller. De laddar ju ner er jävla musik. Det borde ni fan uppskatta. Vad gnäller ni om? Ni har ju era fem jävla hus, så håll käften, säger han.

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

