På piratfronten massor nytt…

Jag vet inte hur många inlägg jag tänkt skriva senaste tiden. Bloggandet ska vara kul och komma naturligt, men jag tror ärligt talat jag är lite överhopad för tillfället. Jag har avsagt mig en hel del ansvar, men att oftare samarbeta sämre än bättre har dränerat energi ur mig. Slurp.

Under Ung Pirats kongress 27-28:e mars fick jag nässelutslag. ”- Nötter!”, skrattade jag och åt en till Snickers. Men sanningen är nog den att det var ett stressutlöst tillstånd. Itchy…

Mycket av den senaste tidens arbete har varit ideellt, mycket med inriktning på att lämna över lokalavdelningen Ung Pirat Västerås till andra duktiga unga pirater. Sen är det en hel del nytt i distriktsstyrelsen (UP) och distriktsledningen (PP) som kräver sin lilla tid, på det ska läggas UPs kongress och det kommande årsmötet i partiet. Partiets årsmöte har jag sett lite som riktmärket för när det är dags att börja kampanja på allvar (vad nu det innebär).
Men idag fick jag nya skor, piratkopior från Kina, som bara skriker: ”Ta oss ut, ta över världen!!!” Med de inspirerande piratlila pjucken på fötterna (vill juh inte få skavsår under flyersutdelning sen) sammanfattar jag lite av vad som hänt på senaste.

Distriktsledningen Piratpartiet
Vi turnerar för fullt, som en bra uppstart inför valåret. Örebro, Västerås, Eskilstuna och Uppsala, där jag deltog i Västerås och Eskilstuna. Här i stan gick vi på Arosfortet för att sen ha möte över en lunch. Turnén var givande, det fanns en del att prata om för att organisationen ska hålla inför ett intensivt valår. I helgen, 10-11 april, har vi vårt första distriktsråd i Linköping. Där ger Sammy Nordström sitt mandat till rådet, såattsäga. Det innebär att viktiga beslut, t.ex. budgetrelaterade, tas av valkretsledare och distriktsledning tillsammans. Ska bli spännande att se vad vi får för förutsättningar att jobba med! Hur nice blir inte 2010?!

Ung Pirat Västerås
Med lite sorgsenhet men mest glädje lämnade jag styrelsen för min lokalavdelning, på årsmötet i onsdags. I den nya styrelsen sitter: Elin Mattsson, Victor Öberg, Simon Lindgren och Lars Asp. I verksamhetsplanen finner vi: Retorikkurs. Arbete inriktat på valkampanj: Information och debatter på skolor, Almedalen, debattartiklar till pressen. Ordna organisationsnummer och registreras i Västerås stads föreningsregister. Undersöka möjligheter för att söka kommunbidrag. Skicka medlem/medlemmar till Parleys. Arbeta med att kommunicera mer öga mot öga, men även arbete för att få ovana internetanvändare att kunna sålla i all piratinformation. Hur nice blir inte 2010?!

Östra Distriktsstyrelsen Ung Pirat
Här jobbar vi på för fulla muggar! En ny styrelse valdes på distriktskongressen. Ordförande är David Bergström, kassör Victoria Westberg, och ledamöter som följer: Hanna Dönsberg (jag!), Isabella LeMoine, Jimmy Rasmussen, Viggo Waldenström, Nicholas Miles, Tobias Jernér och Anton Johansson. Jag tror att Ung Pirats största utmaning är den att vi är skapade som ett förbund för en hobbyförening, där lokalavdelningarna har stor frihet att skapa sin egen verksamhet. Det är positivt på många sätt, men det gör också att vi måste samlas runt politiken, och inte runt en hobby/ett intresse. Det förstnämnda är inte det lättaste när man arbetar med unga. Vårt förbund skapades av en Sveroksnubbe, och många aktiva faller i den kategorin. Men de som inte gör det, mig inräknat – tycker det är hur tråkigt som helst att som enda alternativ ha en spelbrädskväll att gå till. LAN intresserar mig inte heller. Hursomhelst, det är vår största utmaning som förbund, och här tror jag distrikten kan komma att spela en stor roll. Så vad händer just nu? Jo, en hel del årsmöten i lokalavdelningar som vi hjälper till med, så att varje lokalavdelning får en bra chans till att få bidrag från centralt håll. Det är en handfull uppstarter på gång i distriktet också, ska bli spännande att se om distriktsstyrelsen hittar sin roll i år. Hemsida kodas as we speak! :) Hur nice blir inte 2010?!

Ung Pirats förbundskongress 2010
Så sista helgen i mars var det dags, det vi alla väntat på – förbundskongress! Äntligen skulle jag få träffa alla härliga unga pirater, svenska, finska och tyska! Viktiga beslut, ny styrelse, och allmänt luskande efter skäggklustret (who the fuck is skäggklustret?) Några saker som satte sina spår…? För det första är det jobbigt att en så stor del av styrelsen är toppnamn på listorna till hösten. Det är visst positivt på något vis, men jag är rädd att PP förlorar på det, och att UP förlorar på det. Förra året kunde man se vissa UP-åtaganden glömmas bort av de som var kandidater, hoppas de kan prioritera från start i år. Något som tydligen gav upphov till debatt (jag märkte inget…och då var jag ändå där) var när vi tog beslut om att stänga ned twitterväggen. En vägg där meddelanden ständigt uppdaterades ansågs vara ett störningsmoment, och stängdes därför ned (eller snarare, flyttades ut ur salen). Klara skriver: ”Men budskapet det sänder utanför kongressen luktar unket och gammalt.” Snarare anser jag att det är ett unket och gammalt budskap att inte ta koncentrationssvårigheter i beaktande. Klara argumenterar för att man borde ha tänkt på detta innan. Förvisso, men om man inte tänkt innan är det väl bättre att tänka senare än inte alls? I övrigt är jag i stort sett nöjd med kongressen, det mesta jag argumenterade för gick igenom, och en hel del beslut kommer leda till att distriktet får mer stöd, vilket är välbehövligt. Förbundsstyrelsen ska utse en distriktsansvarig, de ska hjälpa distrikten med att söka landstingsbidrag samt anordna en distriktskonferens. Jag säger det en gång till: Hur nice blir inte 2010?!
”Very niiiiiice, I like!”, svarar piratlila pjucken.

5 kommentarer

  1. well eg så förändrade nog inte twitterväggen så jätte mycket då den eg var jävligt slö på att uppdatera sig.. och i princip alla hande laptops så:P
    och halva kongressen gick ju åt till larv o tönterier online:P

    • Med laptops har ändå folk valet att inte ha en, det valet gjorde jag en tid under mötet. Sen var det mycket lattjande men en hel del diskussion i chatter. Det kan man juh undra är så bra, att ha flera talarstolar såattsäga, där vissa inte har tillgång till alla. Men det är en helt annan diskussion.

      • Mjo för den delen, men stånkandet o bånkandet var ju för att folk tyckte vissa delar var ointressanta o tog för lång tid..

        o fredagen var ju allt så nytt osv så..

        Eg tror jag nog att man nog kunde haft väggen där inne på lördagen utan att folk skulle blivit störda mer än att sin kamrat har massa diskurser på sin dator.

      • Njae. Att byta plats för att slippa polarens datorskärm är en sak, att skyla en gigantisk projektorskärm är lite svårare…

  2. #fascination!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

