Nej till SWIFT!

Precis som Emma önskade imorse så lyckades EU-parlamentet stoppa det avtal som skulle leda till att européers banktransaktioner, i råformat, skickas direkt till USA för granskning. Jag, och många pirater med mig, är nöjda.

Se t.ex. hur nöjd vår parlamentariker blev när beslutet var taget!

Och inte bara pirater, antar jag. Här förklarar Mark varför hans inställning till SWIFT-avtalet ändrats (han var mer positiv till en början).

Jag kan bara hålla med Christoffer i hans kommentar på Marks blogg;

Jag har inga problem med överföring av specifik data OM:
man har starka brottsmisstankar,
datan är ordentligt begränsad,
utlämnad data förvaras säkert,
utlämnad data förstörs ordentligt efter användning

Det var det där med brottsmisstanke, ja. Det där om att en medborgare inte bör förföljas och övervakas om den inte är ett hot mot vårt demokratiska samhälle. Det där om att antas vara oskyldig till motsatsen bevisats, istället för att antas vara skyldig tills motsatsen bevisats…

(O)dugliga regeringen Reinfeldt verkar inte riktigt förstå vad det är jag talar om

Frågan är hur länge vi kan vara nöjda över så vackra resultatsiffror som 378 mot 196? Inte så länge, visar det sig. Citat från SvD:s artikel:

Men USA kommer med all säkerhet att ställa upp ett bilateralt avtal med Schweiz, där alla data om européers bankaffärer lagras, eller med Nederländerna, som lagrar både amerikanska och europeiska data.

Som inbiten pessimist, väljer jag en ny okänd väg, och försöker tänka positivt. Något måste det väl ändå betyda, när så många europeiska förtroendevalda sätter sig på tvären? Har inte det här skapat uppmärksamhet, så att alla ögon är på USA? Och är det inte i en sådan typ av situation som USA har en förmåga att backa? Jag håller tummarna, håll dom med mig! :) Och rösta pirat i september!

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

