Piratpartiets internkultur

Det har varit en del konflikter i partiet, som inte på något sätt är starkare nu, utan snarare syns mer då medlemmar bevisligen handlar på känsla och vågar göra det öppet. Vi pirater är människor som alla andra, personer med starka principer och vanan att leva våra liv på nätet som om det vore en samling runt ett köksbord.

Marit valde att analysera, och kom fram till att vi på många vis beter oss som en familj. Jag kan hålla med i en hel del av hennes resonemang. Själv har jag känt många gånger att jag står mittemellan två läger, försöker medla, och i något fall kände jag mig så uppgiven och berörd att jag faktiskt satt vid min laptop och grät. Energin räcker inte till, och nu är jag väl i något slags läge där jag bestämt mig att inte tolka folks ickefungerande personkemi som om det vore mitt fel.

Mikael vill inte alls ställa upp på bilden eller situationen att vi skulle vara som en familj. Han skrev:

Internet öppnar för en lättsammare öppenhet, granted, men att vi båda vill ha delad kultur och en förnuftig syn på privatliv betyder inte att jag bryr mig om att du har PMS eller att flickvännen nyss gjorde slut.

Här tycker jag han missar något väsentligt. En människa finner sin identitet i många saker, man kopplar ihop sitt jag i en gruppering efter intresse, status och ideologi bland annat. I vårt parti delar vi en politisk övertygelse, som vi verkligen brinner för. I kombination med det så delar också många av de aktiva piraterna en del av sina privatliv med varandra, vilket leder till att man även identifierar sig med andra pirater genom intressen såsom en speciell musikgenre, eller kanske en livsstil? Detta gör att, när vi diskuterar det politiska, så tar vi ofta åt oss på ett nära plan. Det gör ont i hjärtat, när den jag delat personliga stunder med, i en situation, väljer att inte gruppera sig med mig ideologiskt. Det är ledsamt, när man märker att den andra piraten delar min politiska syn till fullo, men inte visar särskilt mycket respekt för hur jag väljer att leva mitt liv i övrigt.

Hur vi än vrider och vänder på det, så måste vi minnas att vi har samma mål. Vi ska våga dela upp våra roller, ha en professionell när vi arbetar med politiken, och även våga sätta oss i en mer privat roll när vi slappnar av efter en intensiv dag.

Vi bör också ta till oss, på tal om öppenhet vs internkritik internt, det som Thomas målar upp så exceptionellt bra i det här inlägget. Långt, men läsvärt.

För att närmare illustrera mina känslor, väljer jag att citera lite låttexter, som jag lyssnat på i min mp3a, när jag känt att konflikterna duggat alltför tätt.

allt som jag hållit tillbaka i nätter och dagar är kärleken,
hatet och frustrationen, över situationen,
nivån på diskussionen.
vi pratar och tjatar om allt mellan himmel och jord,
men det är näst intill inget vi hinner få gjort.
men det är bäst att vi stressar och springer så fort,
vi kan…
innan vårt samvete kommer ikapp,
innan ångesten tar oss nu i natt.
lyssna på vad en vis man har sagt;
värre kommer det bli och värre har det vart så sjung…
Promoe, Lev nu

but I don’t believe this shit
I know I can make things better
I know it will take some work
but I’m not afraid of the dirt

what if I do nothing?
what if I just turn my back on you?
if I say nothing
what if I just walk away from you?

walk away

I could never walk away from you

Goldfinger, Walk away

5 kommentarer

  1. vad är det för läger du pratar om? jag kommer inte från nått jävla läger!

    (ursäkta om du tyckte att jag skämtade bort ämnet…)

    • Har du aldrig varit på läger? Synd om dig! ;)

  2. Intressant läsning, öppenhjärtligt och ärligt. Det är inte alltid lätt att över nätet känna mottagarens ömtålighet. Samt att vi gärna vill föra fram vår vilja, kanske formulerar vi oss hårt i vissa lägen. Gråten är en del av oss med. Så till er som kan gråta, gråt när det behövs. Jag är väldigt dubbel i min tankebana nu. För jag kan samtidigt uppskatta de inom piratpartiet som håller på roller och struktur. Kanske insikt att vi är olika i vårt förhållningsätt hjälper oss.

  3. Var god notera att jag även skrev följande:

    Grupptillhörigheten och familjetänket hjälper givetvis moralen inom partiet på sätt och vis

    I övrigt är jag mycket mer intresserad av att dela personliga stunder med någon där det kan uppstå konflikter och debatter med än någon vars ideologi och tankesätt överensstämmer.

    Notera även att familjer intern sällan har samma ideologi eller tankesätt. Piratpartiets fåtal principer är förövrigt inte tillräckligt för att definiera en ideologi.

    Jag är kort och koncis idag, därav att jag skriver så punktformat.

    • Jag har inte bedömt på något sätt att det hjälper moralen eller ej, att många delar sitt privatliv i partiet. Däremot menar jag på att känslan av tillhörighet man kan få genom att dela blodsband/hem kan liknas vid den att dela partitillhörighet.

      Jag är inte på något sätt mer intresserad av att inleda en personlig relation med en pirat än vad jag är med en ickepirat, eller tvärtom. Ser inte meningen med en sådan begränsning. Att vi inte har tillräckligt med frågor för att forma en ideologi får stå för dig, jag ser en möjlighet där.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

