Moderata gäspningar

Bloggosfären har fått nys om några moderata politiker som gärna vurmar för upphovsrätten i den konservativa och teknikfientliga form den nu är skriven. På upphovsrättspropagandasidan Filmfolket.se svaras det på en enkät.

Anna König Jerlmyr (m) kommer med briljanta lobbysmilande svar, som det här angående kriget mot fildeningen:

Sen måste Sverige slänga silkeshandskarna i soptunnan och med kraft ta till åtgärder mot dem som distribuerar illegal film och musik.

Tydligen är fängelsestraff och över 30 miljoner i skadestånd inte nog (The Pirate Bay, du vet?). Ett fängelsestraff på ett år – att jämföra med straffsatserna för grovt sexuellt övergrepp mot barn: fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vilka signaler… Tvinga dig på ett barn hellre än utveckla tekniktjänster, du kan få lägre straff och dessutom komma undan med några hundratusen i skadestånd, billigt och bra!(?)

Angånde konkurrenssituationen på kulturdistributionsmarknaden svarar Hans Wallmark (m):

Ännu bättre upplysning om de legala alternativen på nätet i kombination med att vi lagstiftare tydligare slår vakt om rätten att leva på sitt eget skapande och sin fantasi genom att upphovsrätten värnas.

Där satte han minsann huvudet på spiken! Fantasi är vad det ofta handlar om, en fantasi om att varje nedladdning representerar ett förmodat köp. En fantasi för filmbolagen, en fantasi om att upprätthålla sin kapitalstinna, skaparfientliga marknad.

Efter att ha surfat runt och läst bland andra Johnnys, Stefans, Annas och FMS inlägg, så snubblar jag med förtjusning över Thomas svar på Johnnys remix av enkäten. Jag hänger på dom och svarar! :)

1. Vilket är din bästa nedladdning någonsin?
I egentlig mening var det juh inte min nedladdning, utan en vän som brände ut den till mig. Tacka gudarna för det, eftersom filmen inte kom upp på biograferna i Sverige. Om jag minns rätt släpptes den på DVD i Sverige nästan ett år (!) efter jag sett den för första gången. Och däremellan blev det fler tittar. Och fler…och fler… Jag erkänner, jag är en aningens besatt av den lite skruvade filmen Donnie Darko. Så pass att jag idag har ett motiv från filmen tatuerat på min fot, som ett evigt minne över känslan som den lämnade hos mig efter jag sett den första gången.

2. Hur brukar du oftast rösta, har du exempelvis testat något av alla de svenska vårdskolaomsorg-alternativ som klumpat ihop sig i Mittens Rike?
Jag är traditionellt röd, men var så pass ung när jag blev pirat, att jag inte haft chans att rösta så många gånger. EU-motståndare är jag, och kritiker förblir jag. Annars har jag haft svårt för att välja rött eller grönt, och vilken nyans av röd? Kanske just för att det blivit en brungrå röra av det mesta…

3. Tycker du att rättssäkerhet, budbärarimmunitet och brevhemlighet är viktigare för samhället än att en välmående bransch med en armé av gråterskor får idka utpressning mot barnfamiljer?
Men, var det inte organisationer med kapital och företag som skulle stifta lagar i det här landet? Har jag missuppfattat nåt? Påstår du att vi medborgare skulle ha något att säga till om?

4. Hur tycker du att man ska minska konkurrenstrycket från den illegala underhållningskartellen för de legala aktörer som distribuerar kultur via nätet, bland annat på The Pirate Bay?
Här kan det inte svaras bättre än vad Thomas gjort, jag citerar:

Spontant svar: Medelst maskingevär och tegelvägg. Vi måste komma ihåg att våra kulturarbetare måste få betaaalt! Särskilt kulturarbetare som gitarristen Sony/BMG, trummisen Universal, violinspelaren Warner och – sist men inte minst – på triangel, EMI. Den här typen av kreativa människor behövs för musikens överlevnad. Tror du att Beethoven hade kommit någon vart utan en dubbelexamen som civ.ing./civ.ek.? Min rumpa! Säg mig vad vore vi utan dessa musiker från Handelshögskolan? Eller alla sånglärkor med juristexamen? Musiken vore kort och gott död. Död som i demokrati.

5. I många europeiska länder fanns en gång i tiden så kallade ”black rooms” där maktens lakejer öppnade och kontrollerade all post. Tycker du att vi ska ha samma regler i Sverige?
Jag vet inte, måste fråga min partiledare. Han måste juh veta allt om hur man uppnår regeringsduglighet. Hoppas jag. Annars får jag nog bli moderat…

7 kommentarer

  1. Det där med ”black rooms” tycker jag trots allt låter lite intressant. Hade ju varit perfekt att installera i maktens boning, så att vi med lätthet kunde gå tillbaka och skapa sociogram över våra politiker, och sen sparka ut de som handlar mot bättre vetande.

    • Omvända blackrooms – nästa steg i kampen för öppenhet i det offentliga? :P

  2. Bra svar, men om jag får vara lite petig så är det jag som har remixat enkäten, inte TT. ;)

  3. Tack för uppskattningen!

  4. […] Moderata gäspningar […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

