Media – learning by doing

På ett väldigt konstruktivt och givande möte (som jag tyvärr missade pga avlönat arbete) bestämdes det att Piratpartiet Västmanland ska skicka ut lokala pressmeddelanden. Ett levande dokument slängdes upp, och jag var själv sista redigerare och skickade iväg pressmeddelandet till olika lokala medier som några av mina kollegor samlat ihop.

Vi fick napp! :) Jag blev kontaktad av Vestmanlands Läns Tidning och P4 Västmanland. Intervjun med VLT var kanske inte utformad som man önskar sig, jag bemöttes av frågor uppblandat med negativa konstateranden. Jag förstår och respekterar att alla människor har åsikter, men journalistyrket bör inte beblandas med åsikter i min mening. Artikeln är publicerad enbart i papperstidningen, och den återspeglar det jag försökte säga ganska okey, jag var orolig för något annat pga bemötandet. Rubriken var lite kul också, tagen ur luften: ”Hon vill bli en pirat med makt”. Det skrattar jag gott åt, klart jag vill bli det: Jag vill att partiet ska få makt att skapa reell förändring, och det ansvaret axlar jag gärna. =))

Om du trycker på länken till P4, kan du läsa artikeln som är baserad på vårt pressmeddelande, och där finns också en liten länk till ljudklipp med inslaget. Den som talar utöver mig är Audrey Erath, en väldigt trevlig programledare som jag gärna gör radio med igen!

I övrigt kan jag säga att min hjärna varit rotmos och min kropp som en för hårt stoppad fläskkorv idag, har inte riktigt återhämtat mig efter Tjejsnack i helgen. Ett blogginlägg om min syn på arrangemanget och genusdiskussionen är nu utlovat (så fort jag hunnit samla mig). Tack Marit Deldén och Isabella Lemoine för ert arbete, och tack till alla som gav mig intryck och kärlek under helgen!

9 kommentarer

  1. Oerhört bra gjort!

    Nästa gång kan ni kanske förenkla arbetet lite genom att ta hjälp av vår finfina plattform för pressmeddelanden? ;-)

  2. Det är inte så svårt egentligen, om du uppfattar en fråga som ett negativt konstaterande eller rent av som en alltför ledande ”fråga” så är det bara att le vänligt och lika vänligt säga ungefär just det; ”det där kändes mest som ett påstående, eller det kanske bara var jag som uppfattade det så därför att jag är ovan att bli intervjuad, kan du ta det en gång till så skall jag gärna svara…”. Med nittio procent säkerhet får du då en tydligare fråga/omformulering utan att behöva be om det rakt ut. Och om journalisten ända rapar upp exakt samma påstående ordagrant så är det också ett slags information, då vet du vad för slags ”journalist” du har att göra med.

    • Just denna gång var bemötandet så pass otrevligt att jag skulle (om jag inte var stressad och hade rotmoshjärna efter för lite sömn) bett om att han skulle formulerat sina frågor och ringa tillbaka. Sen tror jag det omöjligtvis går att påverka medier helt och hållet. Vill de vrida saker vill dem det, alla gör sina val. Dessutom syns inte ett leende genom telefon, men det gör det här! :)

  3. Micke: Får vi använda den till lokala nyheter? Gärna för mig, vi har flera på gång! =)

    • Ja, den är tänkt att fungera för lokala nyheter, vi har listor med lokala mediakontakter inlagda så att allt går med automatik. Det är tänkt att åtminstone VL ska ha tillgång till det, och om inte det, så bör DL ha det, och om inte det så kan ni prata med mig, Richie, Mårten eller Rick typ så kan vi ge access och instruktioner…

  4. Men dåså, då ska jag snacka med VL. Om inte han har tillgång så går vi uppåt i sakta mak som vanligt! =)

  5. Snyggt jobbat!

    Men som Mini redan varit inne och påpekat, så kan presscentret redan skicka ut lokala PM, och kan kanske underlättta arbetet? Det är bara att kategorisera ett pressmeddelande som ”Lokalt/Öst/Västmanland”, så går det till hela reporterlistan i Västmanland. Presto :)

    Rick

  6. […] Dönsberg skriver om hur enkelt det är att få lokalmedia intresserade, om man bara har något som faktiskt rör den lokala orten — […]

  7. Rick: Det ska vi definitivt utnyttja nästa gång! =)


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

