Parley! i Västerås, AFK i Linköping

Nu är arbetet igång, en vision om ett nationellt Parley! i Västerås, minst lika bra som det som var i Linköping!

Såhär skrev jag på forumet:

I oktober anordnades det otroligt lyckade eventet Parley! i Linköping. Kortfattat så var syftet med eventet att dels mobilisera och inspirera pirater inför val till kommun och riksdag, och dels att diskutera piratideologi och vad vi står för på ett ideologiskt plan.

Under eventet ville organisatörerna i Östergötland lämna stafettpinnen vidare, och vi var ett av flera gäng som nappade! Nu är alltså ett liknande på gång i Västerås. Jag är satt som ansvarig, och vill ha med alla möjliga som tycker det skulle vara kul och givande att åstadkomma utbildning, samverkan, diskussioner och dessutom uppleva kultur och möten i sann piratanda! Jag ser gärna att vi blir många organisatörer med olika kvaliteér, så tveka inte att anmäla intresse. Maila mig på hanna.donsberg(at)piratpartiet.se Skriv bara ”Parley!” i ämnesraden så kontaktar jag dig. Du kan alltid ångra dig om det inte känns helt rätt.

Eventet är tänkt att äga rum innan nästa årsmöte (det stora mötet för hela partiet, någon gång i mars/april 2010). Allt är än så länge på idéstadiet, men tankarna snurrar runt detta:
Kulturupplevelser
Efter alla diskussioner, föreläsningar och workshops, vill vi att vi tillsammans ska uppleva musik och konst. Detta leder förhoppningsvis till avkoppling, gemenskap och diskussioner med musiker och konstnärer om kreativt skapande och möjligheter att i viss mån leva på sin passion och få möjligheter att fortsätta skapa. Kanske väcker det frågor, kanske får vi svar?
Mediaträning
Idag är trycket hårt på hobbypolitiker, många medier svansar som hungriga hundar runt oss. 2010 är det valår och i piratandan ”bygg! våga!” så leder det till att många av oss kommer ha mediakontakt. Något vi kanske är ovana vid, och behöver stöd i. Förhoppningsvis kan vi bjuda in en bra föreläsare, något intressant namn är redan på gång.
Föreningsformalia och demokratipåverkan
”Formalia?” Ja, bara ordet i sig är främmande för många av oss. Piratpartiet har i sin lösa organisation både nackdelar och fördelar, och en av nackdelarna många fastnat vid är demokratifrågan. Ett bra sätt att påverka partiet i stort är att förstå stadgarna, förstå vad stadgar är överhuvudtaget, och framförallt att kunna skriva en motion till årsmötet när man vill ha igenom någonting. Vi har flera föreningserfarna pirater i vår organisation, så en föreläsare innan en workshop ska inte vara svårt att hitta!

Hoppas det känns lockande, och att just du förstår att vi behöver din hjälp för att ro iland det här projektet!


Arbetet pågår, vi behöver fler organisatörer och funktionärer. Hör av dig om du känner att du kan bidra.

Onsdag till fredag förra veckan var jag i Linköping, tänkt som en semester, men jag tror inte jag är kapabel att ta paus från politiken…*fnissar lite* :) Det blev möten både med unga och ”gamla” pirater!

Resan tog några knäppa vändningar, men det kanske var till det bästa? Framförallt värdesätter jag de stunder jag fick med pirater då vi delade saker som människor, utan att prata ren piratpolitik. Ett speciellt tack till Beelze, Marit och Gabriel. Ni vet vad ni gör! <3

3 kommentarer

  1. Jag kommer dit – men det visste du ju redan :)

  2. Kan inte lova att jag kan vara organisatör. Men funktionär på plats ställer jag gärna upp på :)


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

