Brinner inuti & utanför

Jag ringde en vän igår, en vän som alltid lyckas roa mig och lyfta upp mitt tillfälligt dåliga humör. Han satte huvudet på spiken när vi talade om att möta personer som inte vill mötas. Ibland känns det som om jag stångar mig blodig, men mina fighter blir mer konstruktiva juh längre tiden går.

I morse läste jag min väns blogginlägg om positivitet och upprördhet. Det är viktigt att kanalisera ilskan till positiv energi!

Jag blev inspirerad till att skriva en vinkling av hans inlägg, tills luften gick ur mig när jag läste Klaras inlägg. Att ta upp kampen för mänskliga rättigheter och därmed mot rasism är definitivt något viktigt för mig. Men på något sätt kändes det som om inlägget var formulerat som om många pirater är en hög med smygrasister. Jag kanske är känslig, eftersom jag har det väldigt stressigt för tillfället. Och vi är inte ett splittrat parti, som vissa medier målat upp.

Hursomhelst, min vän skrev alltså om en anlagd brand i Vellinge inatt. Precis som Göran och Marcus kan jag inte låta bli att se kopplingen mellan händelsen och SDU:s möte dagen efter. Inte för att det behöver vara medlemmar av SDU som anlagt branden, det säger jag inte. Men det visar ändå på den främlingsfientlighet som brett ut sig över Europa, och nu även nått Sverige med full kraft, av vissa förståeliga skäl.

Det man blir så ledsen av när man läser Sydsvenskans artikel är att vissa formuleringar visar på apati inför problemet med mordbränder riktade mot ensamkommande flyktingbarn. ”Askfläck är allt som syns”, ”Det finns inget direkt hot sedan tidigare”, ”Det var en bra bit ifrån själva byggnaden”. Kanske är det så att polismannen i fråga försöker möta båda lägren med sina uttalanden? Men det finns också en möjlighet att han tycker att flyktingbarnen borde skickas tillbaka. Jag vet själv hur det är att mötas av polisers fördomar p.g.a av mitt utseende, och därmed ”kategoritillhörighet”.

Själv gör jag mitt bästa för att analysera mina fördomar, och gå emot dom. Jag tvingar mig själv att inte döma någon p.g.a deras ursprung, sällskapet dom är i, arbetet de har. Jag säger inte att det är lätt, men det fungerar, tro mig!

Jag hoppas Klara missförstod mig rätt när jag kommenterade, eftersom jag absolut är med på att vi pirater måste visa tydligare att vi jobbar för alla människors rättigheter! Emma lyckades uttrycka det jag kände bättre. Maloki visar tydligt sin positiva inställning, med bränsle från Anders inlägg!

Ett minne kommer upp: Valvakan hemma hos mig i Juni, jag och de andra piraterna applåderar när Svt:s programledare uttrycker att vi stoppat Sverigedemokraterna från att komma in i EU-parlamentet. Men när glädjen runnit ur funderar jag: Hur kan Svt, som jag tycker så mycket om p.g.a deras vana att belysa alla aspekter, hur kan de vinkla det som om vi är en bunt SD-sympatisörer? Det handlade egentligen om statistik, SD:s vanligaste väljare är en ung man. PP:s vanligaste väljare är unga män. Dessutom tyder vissa röster på oss och SD på missnöje, missnöje mot dom etablerade partiernas handlingsförlamning och ignorans.

Jag saknar för en stund min pappa (som vid 52 års ålder blivit engagerad pirat), och lyssnar på Björn Afzelius album ”Den röda tråden”. Just nu låten ”Europa”;

”Gamla vänner, kom fram! Låt mig känna er hand!
Låt oss göra precis som vi gjorde!
Vi blir dåtiden sen, men vi är samtiden än,
så låt oss göra det ända vi borde!
Nya vänner, kom med! Nu behöver vi er!
Det är era visioner dom hotar!
Ni är framtiden nu; Det är era beslut
som formerar det nya Europa!”

11 kommentarer

  1. Hur kan ett upprop mot rasism vara smygrasistiskt? Jag förstår inte, tänker ”storm i vattenglas”, och surfar vidare.

    • Det handlade om några minuters ledsamhet, då jag (bland andra) länge försökt visa att Piratpartiet inte är detsamma som Sverigedemokraterna, och det kändes konstigt att få det ”slängt i ansiktet” av pirater som jag respekterar och beundrar. Ingen storm alls, bara vanliga känslor.

  2. ”Det är så viktigt att kanalisera ilskan till positiv energi!”

    Helt rätt.

    Är det inte väldigt svenskt att tycka att det är lite fult att vara arg? Bara en tanke som kommer upp… Jag tycker mig höra rätt ofta att ingenting gott kommer ur vrede, och jag är inte säker på det – det handlar mer om vad man gör med vreden, som du påpekar.

    Jag tror att Sverige skulle vara lite bättre om vi vågade bli arga lite oftare. Funkar för mig iaf ;)

  3. Gjorde en liten ändring i uppropet förresten, med ditt inlägg i åtanke:
    http://outad.blogspot.com/2009/11/det-brinner-i-en-lovhog-utanfor-en.html

    • Jag har sett alla remixer – de är jättefina :)

  4. […] med om allt, så gör som Björn och Gun, remixa inlägget, eller skriv ett helt nytt inlägg som Hanna!. Klart vi ville ha debatt :) men vi ville inte såra någon […]

  5. Det verkar som om vissa partier försöker bunta ihop oss pirater med SD. Det är i själva verket väldigt få som röstade på piratpartiet som kan tänka sig att rösta på SD. Jag letar efter siffror på vilka partier som fick släppa väljare till oss.Sanningen finns på nätet, här är en länk jag hittade http://mikaelelmlund.wordpress.com/2009/06/23/det-ar-borgerligheten-som-tappar-till-piratpartiet/

    • Det stämmer, ja. Dessutom tror jag vi lockar _andra_ unga män att rösta, finns juh väldigt många sådana (80-talets och 90-talets babyboomare räknas ofta in i den gruppen). Tack Ulf :)

  6. […] Isak Gerson Leif Ershag Johnny Olsson Marit Deldén Olof Bjarnason Niklas Starow Obeveklig Hanna Dönsberg Emma Ershag Mikael Hedberg Signe Rocklin Jens Ayton Gun Svensson Mikael Nilsson Björn Nilsson […]

  7. […] Leif Ershag Johnny Olsson Marit Deldén Olof Bjarnason Mikael Hedberg Niklas Starow Obeveklig Hanna Dönsberg Emma Erhag Björn Nilsson Signe Rocklin Gun Svensson Jonas Sandberg Mikael […]

  8. Fan vad du är bra. Jag kunde inte uttryckt det bättre.

    Vi måste våga bli arga, och vi måste våga göra något positivt av det.

    Vi måste våga bygga. Ingen annan gör det åt oss.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

