Bjärnemalm – en guldgruva

Jacob Dexe skrev ett inlägg där han rabblar upp en massa duktiga pirater. Men det börjar bli många nu, när klustret knyts ihop en aning. Jag väljer att inte rabbla upp alla, utan att belysa en pirat som jag anser har gjort mycket mer för partiet än vad många kanske vet.

”Du bloggar för lite.”, sa han till mig häromdagen. Så varsågod, Mattias Bjärnemalm, här kommer ett inlägg, och ett löfte om att lägga mer tid på bloggen än diskussionerna på Skype! :)

Du har varit en inspirationskälla, en peppare, en viktig byggsten i vår organisation länge. Nu är det juh bestämt att du får en plats du förtjänar, som chef för Amelias kansli nere i Bryssel. Det glädjer mig.

Du inspirerar mig med ditt engagemang, speciellt din förmåga att få andra pirater att känna sig betydelsefulla imponerar på mig. Du lägger ut trådar i nätet och övertalar folk att dom duger! Det är en egenskap som fler borde ta efter, både i vårt parti och i samhället överhuvudtaget.

När du tänker på något, oavsett vad det är, vrider du och vänder som ingen annan. Du ger mig alltid perspektiv jag aldrig har haft förut, och du är duktig på att förutse konsekvensen av handlingar, attityder och beslut.

Du offrar dig för politikens skull, på ett sådant värdigt sätt att många inte ser hur mycket du åstadkommer egentligen. Därför är det här inlägget speciellt tillägnat dig.

En av de absolut bästa saker du gjort är att starta Ung Pirat, vårt ungdomsförbund. Detta med en upp-och-ned-vänd pyramid som modell, och ett arbetssätt som inkluderar alla, vilket får unga människor att känna ansvar och glädje.

Oavsett vad det är jag behöver hjälp med; en enkel organisatorisk fråga, argument till debatter, bara prata av mig en stund – så finns du där. Någonstans i mig känns det som att du kommer försvinna in i arbetet när du jobbar mitt i den stora EU-apparaten, men jag vägrar bli av med dig! ;) Du är min mentor och hur lite du än kommer vara tillgänglig, så kommer du finnas här i mitt huvud med ditt pragmatiska sätt och ditt mod att dyka rakt in och vara ärlig i allt!

När jag höll tal i Uppsala höll jag på att pissa i brallan, mest för att du var där, och för att du bjöd in mig. *erkänner*

Men vet du? Jag känner att jag växer med partiet, och jag hoppas att jag har en chans att ens komma i närheten av vad du gör. Vem vet vilken plats som är bäst för mig och partiet, att jag har? Jag har flera ideér, men räknar kallt med att du ska bolla med mig tills jag hittar absolut rätt. :D

Till en början siktar jag högt – på riksdagen. Så överlämnar jag åt dig och de andra duktiga piraterna att skapa förändringar i Bryssel!

7 kommentarer

  1. Kan bara instämma i ditt lovtal till Mattias. Han är en extremt intressant person, inspirerande, irriterande, provocerande, uppmuntrande, livgivande, ifrågasättande, skarp.

    Bra kille.

    Han kommer att göra galet mycket nytta i Bryssel, men vi kommer att sakna hans briljans här hemma i Sverige.

  2. fan nästna så att jag blir tårögd :) hur blir då MaBs egen reaktion :)
    MaB är guld <3

  3. Använder piratpartiet fortfarande stängda, låsta protokollet Skype när det snart är 2010? Sorgligt, mycket sorgligt – och väldigt exkluderande!

    • Konstruktivt förslag på annat? Är du pirat och vill engagera dig? Då är Projekt Tortuga ett hett tips! :) Sen gör vi allt för att få fler pirater att använda det, och bjuder in dessa i gruppchatter. Sen använder vi funktionärer Skype främst för att diskutera oss fram till beslut, så vi sedan kan sammanställa informationen (bakgrunden till beslut och besluten) och redovisa den i andra kanaler, t.ex. forumet och piratpartiet.se. Annars blir det massor med information för en medlem att ta sig igenom (själv spenderar jag minst fyra timmar om dagen på Skype, tror inte alla medlemmar är beredda att göra det).

  4. […] Mattias Bjärnemalm Idag gästbloggar en av de mest viktiga pusselbitarna i piratpusslet, här på min blogg, Mattias Bjärnemalm. […]

  5. […] Min tystnad beror till ännu större del på att jag inte riktigt visste hur jag skulle kommentera det inlägg om mig som Hanna Dönsberg skrivit. Ett kort och koncist ”oj, tack” skulle knappast […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

