Storstaten EU – nu är den här!

Irland har i en andra folkomröstning igår röstat ja till Lissabonfördraget. Nu väntas ratificering från några länder, sen anses EU ha en ny ”grundlag” att förhålla sig till. En grundlag som av ja-sidans anhängare kallas mer demokratisk. Konstigt, tänker jag, mitt parti har juh aktivt tagit ställning mot detta fördrag…? Så, vi tar en titt på vad som egentligen hänt:

Förhandlingar angående Lissabonfördraget har pågått länge – EU-ledarna misslyckades att enas om konstitutionen redan i december 2003. Men vänta nu, hette det inte ”fördrag”?
Jo, från början kallades allt detta för ”konstitution”,och inte ”fördrag”. Formuleringen ”konstitution” fick mycket motstånd, så namnet ändrades 2007 – en slags kosmetisk ändring, ren översminkning. För i realiteten ändrades inte särskilt mycket i fördraget. Det förekom några fler sminkningar, man tog bort förslaget om en gemensam flagga och andra irrelevanta saker. Istället för att få en utrikesminister, skulle EU nu få en ”högre representant för utrikesfrågor och säkerhetspolitik”. Vad det nu skulle vara för skillnad förstår iallafall inte jag.

Jag minns tillbaka till när jag var nio. Då gick jag runt och klistrade upp ”Nej till EG”-klistermärken överallt. Jag förstod risken med att skapa någon slags överstat, även om jag inte ens hade det ordet i mitt vokabulär än. 15 år senare känns det som om vi är där – jag är europé mer än svensk nu, eller? Och detta utan att alla länder egentligen ville.

Ändringarna som fördraget leder till, anses göra EU mer demokratiskt för att (…fast alla glömde…):

* Medborgarinitiativet innebär att en miljon människor från ett antal medlemsstater kan uppmana Europeiska kommissionen att lägga fram nya lagförslag. (Kommissionen är inte så duktiga på lagstiftning med öppenhet gentemot medborgarna. PPs parlamentariker skriver om EUs demokratiska underskott: http://christianengstrom.wordpress.com/2007/10/17/eus-demokratiska-underskott-i-praktiken/ Jag funderar, vi får alltså komma med förslag, men har ingen chans att stoppa ett förslag? Great…)

*Medbeslutandeförfarandet blir ordinarie beslutsförfarande. Jättebra! Fast jag anser att det nog varit bättre om det direkt folkvalda parlamentet skulle vara den institution som kommer med lagförslag. Kommissionärerna är valda av respektive lands regeringar, och kommissionen skulle blivit mindre 2014. Nu anses EU ”lovat” att fallet inte blir så, att kommissionen åtminstone ska få ha en icke folkvald representant från varje medlemsland. Men det är inte ett juridiskt bindande löfte, så jag undrar om inte många irländare slösade bort sin röst på ingenting. Sen får vi inte glömma att medbeslutandeförfarandet inte alls kommer gälla för alla frågor, det är bara formuleringar i media som fått det att verka så. Dessutom ska allting beslutas i samarbete med ministerrådet, som i fördraget inte behöver komma till samma enhällighet i frågor som förut.)

* Ökat inflytande för nationella parlament, dvs medlemsländernas regeringar. Tack vare motstånd i Tyskland arbetades det fram ett förslag: Om minst en tredjedel av de nationella parlamenten anser att ett lagförslag bryter mot folkets vilja, måste kommissionen motivera varför den lade fram lagförslaget. I frågor som rör frihet, säkerhet och rättvisa räcker det med en fjärdedel av de nationella parlamentens röster för att det ska omprövas.(Men kommissionen är inte tvingad till att dra tillbaka förslaget om det möter stort motstånd!)

Ja, vad ska man säga? För mig känns det som om det bara finns något minimalt positivt med att Lissabonfördraget nu ser ut att bli verklighet – Piratpartiet får en till representant nere i Bryssel. Amelia kommenterar själv i den här artikeln: http://www.dn.se/nyheter/varlden/amelia-andersdotter-kritisk-till-lissabonfordraget-1.966658

Finns matnyttigheter här:
http://christianengstrom.wordpress.com/2007/09/27/ett-bra-nej-for-europa-hade-det-varit/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lissabonfördraget

Vad säger andra politiker angående Lissabonfördraget? Reinfeldt (m) utbrister: ”– Idag är en bra dag för Europa”, medan Eva-Britt Svensson (v) har tänkt efter, och kallar fördraget ”en fara för demokratin”.

Själv ser jag många faror just nu. Som min egen partiledare Rick väljer att uttrycka sig:  ”Under oktober kommer telekompaketet att ligga i tredjebehandling i EU, och FRA-lagen behandlas igen i riksdagen. Under november kommer (kanske) Pirate Bay upp i hovrätten, och EU ska sätta sin IT-agenda för nästa fem år (”Visbyagendan”). Därefter har vi Stockholmsprogrammet, Acta, Indect, …listan fortsätter. Det är inte brist på frågor att prata om.”

Genom den här bloggen ska jag vrida och vända på saker bäst jag kan, och går genom starten av den officiellt ut att jag ställer upp som kandidat till riksdagen 2010, för Piratpartiet, för den som nu missat partitillhörigheten!

4 kommentarer

  1. Fett av dig, vill du snacka om saker eller starta en gerillarörelse eller whatever så..let me know hehehe. Om inte annat ses vi on the flipside efter gaskammaren. Me like, kram påre!

  2. […] partikamrater Hanna och Amelia är kritiska till […]

  3. Do it sis!!!in och kicka de gamla ruttna politrickerna i røven så de vaknar till!!!

    ”Dom kallar det demokrati, du blir vad du vill
    men jag och mina grabbar vi kallar det bedrägeri
    dom säger du blir fri, du väljer det du vill bli, men våra färger säger vi trött på hyckleri”

    one love!

  4. Go Hanna.

    Man kanske borde skicka blommor till Tjeckiens president, från alla oss som aldrig fick chansen att rösta?

    Startar ni gerilla vill jag f ö vara med! ;)


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

