Projos dilemman

Projo råkar vara en av de mest intressanta personer jag känner, hon är trevlig, snygg, omtänksam, vacker, smart och dessutom hundälskare som en själv. :)

Däremot så har jag lite frågeställningar jag skapat i samband med att jag följt hennes blogg. Vi är båda pirater, en från vänster och en från höger – och det är så stor kontrast att vi vet att vissa diskussioner mår bra av att inte uppkomma så ofta. Men nu har hennes bloggande väckt en del frågor, därför väljer jag att skriva det här inlägget, för jag vill veta mer av hur hon tänker.

Två frågeställningar till min namne;

1. Du tipsar andra som är mellan könen att använda välfärdssystemet för att få hjälp och stöd. Får man diagnosticerat att man är transsexuell får man också ekonomisk hjälp, en utmärkt sak enligt mig. Hur går det här ihop med dina libertarianska åsikter om att det inte ska finnas något välfärdssystem eller ens stat? Hur hade du och andra löst problemet med att vara född i fel kropp utan välfärden?

2. Du går ut och försvarar Dick Wase på din blogg, med tanken att det inte finns någon gräns för sexuell utveckling. Jag vill påminna dig om att de som jag träffat förr, som inte är trygga i sitt biologiska kön, ofta upplever tonåren och puberteten som någonting tungt, något de inte vill vara med om. Hur ställer du dig till det vetenskapliga faktum att barn inte är könsmogna, och inte passar rent fysiskt till att ha en sexualitet som en vuxen? Och hur tänker du angående den biologiska känslomässiga mognad (hjärnans utveckling) som barn utvecklar med främst andra i sin egen ålder?

Edit: Projos kloka svar.

10 kommentarer

  1. ”vi vet att vissa diskussioner mår bra av att inte uppkomma så ofta.”

    …um? WTF?

    • Vi är vänner. När man är vänner vill man inte debattera jämt, utan även konversera.

  2. 1) Min åsikt som anarkist är att systemet av förtryck finns och de vid makten kommer att roffa åt sig så mycket resurser av dig som de kan under dit liv i form av skatter och lagar som priviligerar dem och deras vänner. Om det finns propaganda program uppsat av de vid makten för att ge lite bröd till folket så att de inte störtar utsugarna. Är det då fel att på alla möjliga sätt försöka få tillbaka så mycket av det de roffat åt sig?

    2) Sex ska man självfallet ha när man själv känner att man vill det. Även barn är människor och bör därför ha lika mycket rätt som någon annan att ha sex. Att sätta en stokastiskt åldergräns är helt enkelt inte lämpligt då det skapar brottslingar av en handling som ej är fel i sig självt. Det bör självfallet inte vara så utan var och en ska ha självbestämande över sin egen kropp och sitt liv. Sedan så finns det ett fåtal mycket skrupulösa människor i makt positioner som kommer att utnyttja den makt de har för att få sex. Men det är inte ett fenomen som hänger ihop med ålder. Händer varje dag mellan vuxna människor också. Man kan därför dra slutsatsen att det är alltså inte fel att ha sex om man är ung utan det är den som är i en maktposition som ansvaret ligger på och bör skämmas och säkerligen också utfrysas av samhället för sitt oetiska handlande.

  3. Jag tror ett litet klargörande om libertarianism kan vara på sin plats i all vänskaplighet:
    Det är inte en libertariansk uppfattning att det inte skall finnas en stat, libertarianer tycker att det skall finnas en stat med polis, brandkår, militär, sjukvård etc, men att staten inte skall blanda sig i hur folk vill leva sina liv. Libertarianism utesluter inte syndakilism, däremot är det en motpol till kommnism, fascism, teokrati, statskontrollerad moralism etc. Jag, och jag har fått för mig att det är en allmän uppfattning bland libertarianer, anser att samhälllet skall garantera medborgarna en bra sjukvård, och att vara för möjligheten att driva sjukvård i privat regi utesluter inte den principen.

    • Tack, det kan vara värdefullt för mina läsare. Jag menar ändå på att libertarianer i allmänhet inte brukar förespråka en skattefinansierad vård, thats all…:)

  4. Hej.
    Jag hoppas du läser mitt svar till typ er båda på hennes blogg.
    Om än något förvirrat eftersom jag missförstod en del.
    Men det är hur jag som pedofil tänker och känner kring det med sex i barnens värld och intergenerationellt sex generellt.
    Dick Wase är väldigt smart, ska tilläggas!
    Det låter som det nästan borde vara brottsligt att försvara honom, så som du formulerar dig. Som att han är så mycket ute och cyklar att han inte borde få medhåll alls, liksom.

    • Jag kommer läsa och besvara allas kommentarer när jag har tid, och även Projos inlägg. Dick Wase gör mycket bra – han är en skicklig historiker och berättare, och han gör en hel del för att avdramatisera sexualiteten i stort. Däremot kan jag inte öht hålla med honom i hans syn på att det är okey med sex mellan ett litet barn och en vuxen människa.

  5. Men frågan är, samtidigt som du bör fråga dig själv, varför du inte ska hålla med honom vad gäller barn och sex? En magkänsla? Det väcker starka känslor hos dig?
    Jag tycker du bör ta dig en funderare. Alla är inte tvungna att tycka på ett speciellt sätt, men faktum är ju att folk just påtvingas mer eller mindre att tycka att det är så förbannat fel att vuxna och barn har intima relationer emellan varandra – när detta ändå funnits i tiotusentals år!
    Nej, det vi bör IFRÅGASÄTTA, är just det samhälle och det klimat vi byggt upp. Det sexhatiska klimatet och den hetsjakt som bedrivs och som människan verkar vara så beroende av. Att det alltid måste finnas några i samhället som står lägst och som man kan gå och hata.

    Sen skriver du liksom ”litet barn och en vuxen människa”, som att det vore så oerhört glasklart och svart på vitt… Det blir också väldigt subjektivt färgat att skriva så och det lämnar inte mycket att diskutera då, för jag vet ju då redan hur du kommer ta fram ett försvar. Som att barn är sköra som porslinsdockor ungefär och att vuxna män är typ kåta djur. Barn är starka och en vuxen pedofil, så som t ex jag, kan vara både omogen och sköra och oerfaran. Ganska mycket så som man ser på barn. Men jag tar mig själv som exempel. Dock har jag stött på flera pedofiler som är ganska omogna och som ser sex på ett helt annat sätt och mer oskuldsfullt än gemene vuxen. Min egen sexualitet ligger på ett barns nivå och jag känner själv både rädsla och obehag inför s.k. ”vuxen sexualitet”. Och det beror inte på att jag inte har alla hemma eller har varit utsatt för nåt speciellt i livet. Utan för att jag ser på barn som jag gör och föredrar deras känsloliv samtidigt som jag själv är lite fast i det också. Men jag vill inte bli eller vara vuxen. Och ingen har rätt att tvinga mig. Det är mitt mål att inte skada barn, men det är faktiskt ett faktum att det som mest skadar barnen är stigmatiseringen och allt hat och annat som riktas mot pedofili och de som är minderårigattraherade.
    Förstår man inte det då kan man inte göra något bra.
    För mig är kärlek det viktigaste i livet och jag ser allra oftast att pedofiler verkar ha ett mycket större hjärta och på ett annat sätt än andra vuxna som man kan tro så gott om men som är minst lika onda varelser som vem som helst. Jag menar, hatet kommer ju ifrån ”er”… Hat bygger på en rädsla grundad i okunskap.

    • Javisst finns det en stigmatisering, kring alla frågor som rör vår sexualitet. Det är såklart något jag tycker är synd, men mitt förhållningssätt innebär inte att jag tycker att allt borde legaliseras – t.ex. våldtäkt. Anledningen till att jag tar det som exempel, är för att jag vill koppla det till mitt motstånd till en legalisering av pedofila handlingar. Ett barn har inte en fullt utvecklad sexualitet, och bör därför lämnas åt den naturliga, biologiska, utvecklingens faser. Jag menar alltså att ett barn inte har kapacitet att ta ett beslut om en sexuell handling, eftersom barn inte utför sådana på annat än andra barn, om de inte uppmuntras till det. De kan alltså inte bestämma om de vill ha sex, och någon som inte är kapabel att ta beslutet (annat exempel: en medvetslös person) bör skyddas mot övergrepp. Jag anser inte att du har ett barns sexualitet, eftersom din personlighet är komplex och råkar innehålla en måhända omogen sexualitet – men ändock en sexualitet. Därför är jag försiktig i den här frågan. I övrigt tror jag inte pedofiler by default är extra goda individer med mer utvecklad empati än någon annan.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.