FRA åt helvete!

Imorgon är det dags – Nätneutraliteten lämnar sin tron för att lämna plats åt Kung Självcensur. FRA:s kablar kopplas in.

Jag känner mig, tillsammans med många andra, ganska nedstämd. Beelzebjörn nedräkning till privatlivets död närmar sig slutet, samtidigt som tankar och farhågor snurrar vidare i allas huvuden.

FRA innebär i korthet att Försvarets Radioanstalt får friheten att beröva vår frihet genom allmän avlyssning. Från och med imorgon kommer de ha tillgång till all kabelburen kommunikation som passerar Sveriges gränser.

Processen har varit långdragen, och en motståndsrörelse har vuxit fram. Här kan du läsa fyra journalisters förklaring till varför avlyssningen strider mot grundlagen! Rättsvidrighetens stank sprider sig…

Ett intressant initiativ jag följt så gott jag kan är Riksdagsvar. Där har politikerna getts chansen att svara på frågor angående signalspaningen. Många svar lyser med sin frånvaro, och kritiken från folket finns kvar än, trots ändringar av det ursprungliga lagförslaget.

Ändringarna säger tyvärr inte mycket om att:

  • vår rättsprincip, ”man är oskyldig tills motsatsen bevisats” ruckas på än en gång (i och med att FRA avlyssnar även de som inte är misstänkta för brott).
  • det inte går att skilja på inhemsk och utländsk trafik (det är alltså inte ett sant påstående när sittande politiker säger att de inte beslutat att avlyssna sina egna medborgare).
  • FRA:s lagring av trafikdata inte är tillräckligt reglerad (trafikdata = uppgifter om: Vem, hur, när, var etc, kan användas till omfattande kartläggning av enskilda och grupper).

Dessutom är en möjlig följd av FRA-lagens införande att hbt-personer kan komma att registreras. För att citera artikeln:

”FRA samarbetar också med flera utländska underrättelsetjänster – vilka är hemligt för utomstående. Man köpslår om uppgifter som kan vara av intresse för Sveriges säkerhet. Det skulle kunna leda till att homosexuella i andra länder kan komma till skada.”

Jag har träffat flera som flytt till Sverige pga att de är förföljda. Några av dom är homosexuella. Om jag skrev att jag var ganska nedstämd tidigare, måste jag nu erkänna att det är en underdrift…jag som brukar stoltsera med vårt framåtskridande hbt-rättighetsarbete! Jag som redan nu tycker det är förkastligt att förföljelse pga sexualitet inte alltid är tillräckligt skäl för asyl! Jag spyr! Jag spyr över det slentrianmässiga undanglidandet från ansvar – vad faen tänkte ni, riksdagsledamöter?

Mark Klamberg uppmärksammar oss på faktumet att vi inte kan veta vilka myndigheter som får tillgång till de uppgifter FRA samlar in. En rysning går längs min ryggrad…är det här verkligen verklighet?

Se det här intressanta klippet om vinande partipiskor och självuppfyllelse-politiker!

Nu kommer regeringen med en idiotisk idé – Försvarets Radioanstalt ska få ansvar för IT-säkerheten på våra myndigheter. Feltänk deluxe, det finns en stor risk med att blanda ihop underrättelse- och säkerhetstjänst:

”Enligt kritikerna skulle göra FRA:s utvidgade roll kunna bli problematisk om FRA till exempel upptäcker en säkerhetslucka i ett datasystem. Då kan FRA antingen välja på att varna för detta eller att utnyttja det för att hämta in information.”

Kampen ledde till vissa förändringar, men absolut inte tillräckligt. Ja, vad annat kan man säga än: Fortsätt kampen med oss!

9 kommentarer

  1. Dags att börja kryptera alla mail. Dags att börja anvsända VPN tjänster när man surfar. Helst med en utländsk VPN operatör så dina uppgifter går krypterat över gränsen.

  2. [...] om FRA-lagen: Opassande, Sossar mot storebror, Deepedition, Techrisk, Farmor Gun i Norrtälje, Hanna, Jens O, Enligt min humla, Drottningssylt, Amanda Brihed, MinaModerataKarameller, Sagor från [...]

  3. Nog av kryptering.
    Jag tänker inte ändra på något, och FRA… Tja, se titeln på inlägget ovan.

    … Men jag klandrar inte den som krypterar.

    *vinkar till Hanna*

    #svalanharlyft

    • *vinkar tillbaka* Gillade din twittring imorse; ”god bomb morgon. idag terrorist är en folkmord dag. vi sörjer spränger hela landet.” :D

  4. [...] Jinge, Nattis 2.0, Konspirationer och sanningar, Ravenna, Techrisk, Daniel Scythe, Farmor Gun, Hanna, Beelzebjörn, Deeped, Darkangel och Mumma, Lake, Opassande, Amanda [...]

  5. [...] Jinge, Nattis 2.0, Konspirationer och sanningar, Ravenna, Techrisk, Daniel Scythe, Farmor Gun, Hanna, Beelzebjörn, Deeped, Darkangel och Mumma, Lake, Opassande. Nätverket Svart Måndag, Amanda [...]

  6. Kritik tarvar båd’ mun och öra…

    Mattias Bjärnemalm har skrivit ett par internkritiska inlägg som jag funnit högst intressanta. Det är det senare jag tänker återkoppla till även om jag rekommenderar läsning av det förra också. Jag vill först ta upp ett par punkter som ……

  7. [...] Alliansupproret, Scaber Nestor, Peter Andersson, Beelzebjörn, Snorkig, Jens O, HannahSthlm, Kapten TOQig, Ipse Cogita, Maria Ferm, Exiled Pirate, You’re no different to me, Kakbit, Ännu en onödig [...]

  8. [...] koppling till HBTQ-personers liv. Där tar hon också upp något jag bloggat om förut, risken att Försvarets Radioanstalt säljer information om sexuell läggning till homofientliga stat…. En annan aktuell fråga är den om surrogatmödraskap. Jag tycker det bör legaliseras så fort [...]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.